بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان مرکزی، حسین محمودی امروز یک مرداد 1402 اظهار کرد: کاروانسراها به لحاظ معماری با ارزش ترین بناهای تاریخی کشور هستند و برخی آنها را بزرگترین نوع ساختمانهای اسلامی میدانند. کاروانسراها مکان هایی بودند که در گذشته برای استراحت کاروانها و داد و ستد تجار در مسیر جاده ابریشم و برخی راه های ارتباطی دیگر، ساخته شده بودند.
معاون میراثفرهنگی افزود: در عصر حاضر شاهد هستیم که با تغییر محورهای مواصلاتی در بین استانها و شهرهای مختلف، مجتمعهای خدمات رفاهی جایگزین کاروانسراها شدهاند.
محمودی خاطرنشان کرد: اگرچه کاروانسراها در زمان هخامنشیان ایجاد شدند ولی پررونقترین دوره احداث و مرمت کاروانسراها را میتوان دوره صفویه دانست چرا که در این دوران بود که شاه عباس یکم، تصمیم به بازسازی و احیای جاده ابریشم کرد و یکی از الزامات این کار را احیای کاروانسراها دانست.
او با بیان اینکه در حال حاضر 9 کاروانسرا در استان وجود دارد که قابلیت سرمایهگذاری بخش خصوصی را دارند، تصریح کرد: از این تعداد 8 کاروانسرا آجری و یک کاروانسرا سنگی هستند که کاروانسراهای دولتآباد، ورده، کهک، خشکرود، دودهک، آوه، مشهد میقان و باغ شیخ از جمله کاروانسراهای آجری به شمار میروند و کاروانسرای خانک نیز کاروانسرای سنگی استان مرکزی است.
معاون میراثفرهنگی استان مرکزی با اشاره به اینکه 2 کاروانسرای استان توسط بخش خصوصی اداره میشود، بیان کرد: کاروانسراهای دودهک دلیجان و دولتآباد فراهان از سوی صندوق حفظ و احیای وزارت میراثفرهنگی و از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار شدهاند.
محمودی اضافه کرد: کاروانسراها با توجه به وسعت زیادی که دارند، نیازمند اعتبارات زیادی برای تعمیر و بازسازی آنها است این در حالی است که وزارت میراثفرهنگی از عهده تامین اعتبار برای تعمیر، مرمت و بازسازی کاروانسراها بر نمیآید.
او گفت: وزارت میراثفرهنگی از طریق مزایده و یا تفاهمنامهای، کاروانسراها را به سرمایهگذاران بخش خصوصی واگذار میکند.
معاون میراثفرهنگی مرکزی ادامه داد: بیش از 30 درصد از بنای تاریخی کاروانسرای شهر آوه نیز از بین رفته است به طوریکه سعی کردیم با گرفتن اعتبارات ملی، استانی و شهرستانی از تخریب این بنای قدیمی جلوگیری کنیم.
محمودی خاطر نشان کرد: در گذشته تعداد زیادی از این بناها که به نوعی آثار و هویت تاریخی کشور به شمار میآیند، با تغییر مسیرهای رفت و آمد مسافران، بیشتر به حاشیه روستاها کشیده شدهاند.
او کاروانسراهای تاریخی را فرصتی ناب برای سرمایهگذاری در صنعت گردشگری دانست و اظهار کرد: کاروانسراهای استان، ظرفیتی مطلوب برای توسعه گردشگری جادهای است که برای افزایش اشتغال و رونق اقتصادی در استان مرکزی باید از این ظرفیت های گردشگری به معنی واقعی استفاده شود.
انتهای پیام/
نظر شما